مهارت همدلی را چگونه در خودمان تقویت کنیم؟

همدلی (به انگلیسی Empathy ) یعنی شناخت احساسات و هیجانات دیگران و دیدن دنیا از دریچه چشم آن‌ها.

همدلی، توانایی درک احساسات و دیدگاه‌های دیگران و استفاده از این دانسته‌ها برای مدیریت رفتارمان تعریف می‌شود. یعنی اینکه بفهمید طرف مقابل از چه چیزی در رنج است؛ چه مسئله‌ای او را نارحت می‌کند و چطور می‌توانید خود را جای او بگذارید و احساس او را درک کنید. همدلی رابطه شما را با دیگران مستحکم می‌کند؛ اجازه می‌دهد آن‌ها را درک کنید و آن‌ها نیز شما را بفهمند. طبق تحقیقات، آدم‌های همدل گرایش به بخشندگیِ بیشتر دارند و نسبت به رفاه دیگران از خود علاقه نشان می‌دهند. آنها همچنین روابط شادتری را تجربه می‌کنند و از احساس بهزیستی فردی (personal well-being) بیشتری برخوردارند. علاوه بر این همدلی، توانایی رهبری را ارتقا می‌دهد و شکل‌گیری مکالمه‌ی مؤثر را آسان‌تر می‌کند. بین همدلی با ترحم یا مهربانی تفاوت وجود دارد. نمی‌توان همدلی را با قانون طلایی «با دیگران چنان رفتار کن که دلت می‌خواهد با تو رفتار کنند. » معادل دانست؛ به عکس، باید گفت: «با دیگران رفتاری نکن که دلت می‌خواهد آنها با تو داشته باشند، زیرا ممکن است رفتاری دیگر، دلخواه آن افراد باشد. » می‌توان گفت همدلی کشف همین خواسته‌هاست. بیایید ببینیم واقعا همدلی چیست و چه نشانه‌هایی دارد. توانایی همدلی با دیگران یکی از مهارت های مهم زندگی است. همدلی کمک موثری در برقراری رابطه عمیق بین انسان ها می‌‏کند. همچنین این مهارت کمک می‌‏کند تا کیفیت روابط بین انسان ها بهبود یافته و عمیق شود و باعث رفع اختلاف در ارتباطات می‌‏گردد. دنیای امروز دنیای ارتباطات است. ۷۵٪ اوقات روزانه ما، صرف ارتباط با دیگران می شود و شاید بتوان گفت ۷۵٪ موفقیت های ما به روابط مان وابسته است.

وقتی ما بتوانیم ارتباطی صمیمانه برقرار کنیم؛ کمک کنیم و یاری برسانیم، در مشکلات همراه باشیم و همدلی کنیم هم در ما و هم در طرف مقابلمان احساس خوشایندی پیش می آید و روابطمان قوی تر می شود در نتیجه زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت و احساس سرزندگی می کنیم.

راه های تقویت همدلی:

  • هنگام همدلی به حرکات و حالات چهره ی طرف مقابل توجه کنید
  • ارتباط عاطفی خود را با اعضای خانواده و دوستان قطع نکنید
  • با درک احساسات مخاطب به او بفهمانید که برایش ارزش و احترام قائل هستید
  • یادآوری تجارب مشابه در درک احساسات دیگران به شما کمک می کند
  • حرفهای طرف مقابل را کاملاً گوش دهید تا او بفهمدکه از دید او به مشکل نگاه می کنید
  • هنگام همدلی با افراد، خود را به جای آنها بگذارید. از مقایسه کردن افراد، با دیگران خودداری کنید
  • در همدلی با افراد، آنها را مقصر ندانید
  • از اطرافیان خود به خاطر رفتار همدلانه تشکر کنید
  • هنگام همدلی از دلسوزی و ترحم و ارائه ی راه حل خودداری کنید
  • از دستور دادن به افراد و قضاوت کردن درباره ی آن هنگام همدلی پرهیز کنید
  • در همدلی با افراد افراط نکنید
  • هنگام همدلی از سرزنش کردن افراد بپرهیزید.
برچسب ها :
موارد مشابه

سموم عصبی مواد شیمیایی هستند که می­توانند به مرور عوارض جانبی نامطلوبی در سیستم عصبی افراد ایجاد کنند. این سموم عصبی انواع مختلفی دارند، از جمله مواد شیمیایی صنعتی، آفت کش ها، حلال های آلی و داروها. تخمین زده شده است که حدود ۳۰ درصد از مواد شیمیایی مورد استفاده تجاری دارای اثرات عصبی هستند […]

اطلاعات بیشتر

این روزها همه مردم استرس و اضطراب زیادی را تحمل می کنند. اما این فقط بزرگترها نیستند که اضطراب را تجربه می کنند، بلکه کودکان نیز گرفتار آن هستند. اضطراب واکنش روان ماست در مواجهه با شرایط ناآشنا و پیش­بینی ناپذیر. این موضوع به خودی خود چیز بدی نیست، حتی می­توان گفت این که کودک […]

اطلاعات بیشتر

تفکر به عنوان یکی از باارزش ترین مهارت های مورد نیاز هر انسانی باید از سنین ابتدایی آموزش داده شود. تفکر با طرح سوال آغاز شده و به شناخت منتهی می گردد. برای این که بتوانیم تفکرمان را مدیریت کنیم لازم است ابتدا بتوانیم سؤالات خودمان را طرح و سپس آن ها را دسته بندی و سازماندهی کنیم. از طرفی توجه به ابعاد غیرواقعی انسانی مثل فکر کردن باعث می شود تا تصویرمان نسبت به خودمان تغییر کند و این تغییر در نگرش و بینش، در برنامه ریزی ها و تصمیم های مختلف زندگیمان تاثیرگذار است.

اطلاعات بیشتر
استرس یکی از بزرگترین چالش های پیش روی جوامع قرن بیست و یکم است. تمدن با گشودن فرصت های بی انتهایی برای دستیابی به اطلاعات گوناگون و پیشرفت، انتخاب های متعددی را پیش روی افراد قرار داده و این بمباران اطلاعاتی با خود فشار روانی بسیاری را نیز همراه می آورد. پژوهش های متعددی نشان [...]
اطلاعات بیشتر