45177

این پیغام خصوصی است.

پاســخ
  1. admin_porsesh گفت:

    دوست عزیز
    قبل از پاسخ به پرسش شما بهتر است با هم بررسی کنیم که آیا شما از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستند و یا اینکه موضوع به عزت نفس شما مربوط می شود؟ لذا تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس را با شما مطرح می کنیم .
    اعتماد به نفس یعنی احساس کارآمدی یا توانمندی در انجام کارها که نسبی است و همه ما در بعضی از کارها احساس کارآمدی می کنیم و در برخی دیگر از کارها به اندازه کافی احساس توانمندی نمی کنیم اما عزت نفس یعنی پذیرفتن خود و احساس ارزشمندی یعنی اینکه من خودم را با همه نقاط قوت و ضعف همانطور که هستیم می پذیرم و ارزشمند می دانم طبیعی است کسی که خود را بدون قید و شرط دوست دارد و با ارزش می داند در صورتی که اشتباه کرد ، احساس حقارت و بی ارزشی نمی کند و یاد می گیرد که چگونه رفتار کند و تغییر رفتار و رشد در او راحت تر ایجاد می شود حال اگر شما هنوز معتقدید که اعتماد به نفس کافی ندارید انجام رفتاریهایی به صورت گام به گام در افزایش اعتماد به نفس شما موثر می باشد اما باید توجه کرد که هرگز رفتارهای زیادی را با هم برای تغییر در نظر نگیرید و هر زمان تنها روی یک رفتار تمرکز نمائید. پس از احساس توانمندیِ کافی در آن رفتار می توانید به رفتار دیگر توجه نمائید .
    بهتر است برای افزایش اعتماد به نفس در زمینه رفتار مورد نظرتان به یک متخصص (روانشناس یا مشاور) مراجعه نمائید و مشکل خود را دقیقا برای او توضیح دهید . با سوالهای مشاور علل آن یا عوامل زمینه ساز عوامل نگه دارنده و تداوم بخش مشخص می گردد و راههای عملی تغییر گام به گام مشخص می شود و در هر جلسه با تکلیف و تمرین هفتگی ، رفتار آموزش دیده جزء مهارتهای شما می شود و پس از مدتی شما قادرید در رفتاری که دوست دارید احساس کارآمدی یا اعتماد به نفس کنید و به طور عملی اقدام نمائید .
    مطالعه کتابهای (از حال بد به حال خوب) نوشته دیوید برنز ترجمه قراچه داغی و اعتماد به نفس در ده روز نوشته م . حورایی را به شما توصیه می کنم .

    و اما در مورد مهارت نه گفتن و قاطعیت در رفتار باید خدمتتان عرض کنیم:
    ابرازوجود و قاطعیت یکی ازعوامل مهم درارتباط بین افراد است و به عبارت دیگر می توان گفت ابرازوجود، توانایی فرد در ابراز عقاید، افکار و احساسات خود به صورت صریح وصادقانه است. فردی که می تواند درضمن اینکه به حقوق دیگران احترام می گذارد افکار، احساسات و نظرات خود را بدون نگرانی از قضاوت دیگران بیان کند درواقع به طورسالم ابراز وجود کرده است. ابرازوجود و قاطعیت یک مهارت کسب کردنی است که نقطه شروع آن را باید خانواده دانست. از آنجا که مهارت ابراز وجود جزء سلسله مهارتهای زندگی محسوب می شود بهترین زمان کسب این مهارت دوران کودکی است اما از آنجا که برای کسب هر مهارتی هیچ زمانی دیر نیست در واقع هر زمان که فرد اراده کند می تواند به صورت سالم و قاطعانه ابراز وجود کند اما این فرایند نیازمند آگاهی، تمرین و پشتکار فراوان است. به طور معمول مهارت ابراز وجود شامل چند مرحله است:
    – بیان عقاید و نظرات خود با اعتماد به نفس و بدون ترس از اینکه دیگران (اعضای خانواده، دوست، فامیل،
    همکار و ..) چه فکر می کنند یا چه قضاوتی خواهند داشت.
    – تقاضا کردن از دیگران
    – رد کردن تقاضاهای غیرمنطقی دیگران
    – بیان کردن (کلامی و غیر کلامی ) احساسات به جای سرکوب کردن آنها
    – شروع، ادامه و پایان دادن به گفتگوها در تعامل و ارتباط با افراد دیگر.
    برای ابرازوجودِ قاطعانه اولین قدم اصلاح باورهای غلط است مثلا اینکه اگر فلان حرف را بزنم یا فلان کار را انجام دهم شوهرم یا فرزندانم ناراحت می شوند یا علاقه شان را نسبت به من از دست می دهند. داشتن این افکار مانع از انجام رفتارهای قاطعانه می شود. به این ترتیب اگر فردی تشخیص دهد که انجام کاری یا بیان احساس یا کلامی درست است لازمست بدون ترس از دست دادن توجه یا علاقه دیگران به تشخیص صحیح خود اعتماد کند و آن کار را انجام دهد یا نظر خود را بیان کند. معمولا افراد فاقد قاطعیت در نه گفتن و رد درخواستهای دیگران مشکل دارند که این مساله تا حدی به شخصیت مهرطلب و توجه طلب آنها برمی گردد. این افراد باور دارند که باید تا آنجا که ممکن است دیگران را از خود راضی نگه دارند که این کار هم عملا غیرممکن است. برای مقابله با این مساله باید افراد یاد بگیرند که درخواستهای نامعقول دیگران را به صورت محترمانه و البته قاطعانه رد کنند. برای این منظور در درجه اول می توان محترمانه دلایل رد درخواست را به طرف مقابل توضیح داد مثلا “امروز انجام این کار برایم مقدور نیست به فلان علت” و یا می توان از طریق همدلی کردن این کار را انجام داد به عنوان مثال “من هم دوست دارم در مورد فلان مساله با تو همراهی کنم اما متاسفانه برایم مقدور نیست ” حتی می توان از شوخی به عنوان یک ابزار برای رد خواسته های غیرمنطقی دیگران استفاده کرد و پیام خود را به صورت غیرمستقیم از طریق شوخی بیان کرد. مساله مهم دیگر دررابطه با ابراز وجود مقابله با احساس گناهی است که ممکن است بعد از رد یک درخواست ایجاد شود. از زمانی که تصمیم می گیرید قاطعانه عمل کنید ممکن است در مواردی دچار احساس گناه شوید و وسوسه شوید که به موقعیت قبلی یعنی عدم قاطعیت در بیان عقاید و احساساتتان برگردید. در این زمان باید کاملا هشیار باشید و تحت تاثیر احساسات و یا احساس گناهی که دیگران ممکن است به شما تحمیل کنند قرار نگیرید. فراموش نکنید که ابراز وجود و قاطعیت به معنای پرخاشگری و بی احترامی به دیگران نیست بلکه دقیقا برعکس به مفهوم رعایت احترام دیگران در ضمن احترام قائل بودن به نظرات و عقاید خود است. مورد مهم دیگر دررابطه با ابرازوجود وضعیت بدنی و فیزیک فرد است. حالت خمیده و اجتناب از نگاه در چشمان طرف مقابل از نشانه های عدم اعتماد به نفس است پس لازم است حالت بدنی فرد هم برای ابراز وجود کردن متناسب باشد. سعی کنید در موقع بیان نظراتتان بطورمستقیم در چشم طرف مقابل نگاه کنید و سر خود را پایین نیندازید. پیشنهاد می کنیم کتابهای مربوط به مهارتهای زندگی و نیز کتاب روانشناسی اعتراض که در ارتباط با یادگیری مهارت نه گفتن به صورت قاطعانه و البته مودبانه است را مطالعه کنید و از راهکارهای ارائه شده در کتاب به صورت عملی استفاده کنید. یادتان باشد این ما هستیم که به دیگران یاد می دهیم چطور با ما رفتار کنند اگر نمی خواهید در روابطتان مورد سوء استفاده قرار بگیرید باید روش قاطعانه رفتار کردن را بدانید و به همان شکل رفتار کنید. موفق و سربلند باشید.

فقط اعضای سایت میتوانند برای پرسش ها پاسخ ارسال کنند. اگر قبلا ثبت نام کرده اید ورود را بزنید و در غیر این صورت در سایت ثبت نام کنید.